svētdiena, 2016. gada 3. aprīlis
Izskatās, ka Eiropā dažādu multikulturālisma un
sekulārisma ideju dēļ iestājusies tāda kā identitātes krīze. Ja imigranti, kas
pēdējā laikā ieceļo milzīgā skaitā, ir ar savu stingru vērtību un tradīciju
sistēmu, no tās negrasās atteikties, tad eiropiešu galvenā vērtība nu ir, ka
katram var būt savas vērtības un tradīcijas, bet skaidrs, ka tas nevar kalpot
par pamatu integrācijai, drīzāk pretēji – dezintegrācijai. Kā jūs uz to
raugāties?
Jūs precīzi aprakstījāt situāciju. Postmodernā
domāšana neatzīst patiesības, kas derētu visiem. Tā balstās uz cilvēka
personīgo izvēli un indivīda brīvību. Ir jumta jēdzieni kā politkorektums un
tolerance, taču tie tikai apsedz reālo sadrumstalotību. Dzīve tādos brīvības
apstākļos nav nepatīkama – kamēr vien politkorektums nekļūst represīvs. Taču sadrumstalota
sabiedrība ir ievainojama. Tā izdzīvo drošos, labklājīgos apstākļos, kad
nevajag kopā saucēja. Bet kopsaucēja mums īsti vairs nav. Mēs ne tikai zaudējam
kopējo bildi, pēc kuras salikt sabiedrības puzli, bet mūsu kārbiņā ir gabaliņi
no dažādām puzlēm. Komfortablajā, drošajā Eiropā tas var būt dzīvotspējīgs
modelis, taču dzīve mainās.
Masveida imigrācija Eiropā piedzīvota arī iepriekš.
Zinām, piemēram, turku blīvi apdzīvotas teritorijas Vācijā, kas pastāv teju vai
kā valstis valstī. Vai nemācamies no pieredzes?
Tas ir dabiski. Mēs, latvieši, lepojamies, ka
aizbraukušie vairākās paaudzēs saglabājuši savu latvietību, ka pasaulē ir
latviešu skolas. Latviešu emigranti piederēja Rietumu civilizācijai un pēc
dabas bija viensētnieki, tomēr gribēja turēties kopā, nezaudēt identitāti. Vēl
vairāk to vēlas iebraucēji no Tuvajiem austrumiem, kur ir spēcīga ģimeņu un
klanu sistēma. Vide tiem ir svešāka, nekā latviešiem, izceļojot uz Vāciju vai
Ameriku. Tādēļ viņi turas kopā, veido anklāvus ar savu subkultūru.
Valstu, kuras uzņem iebraucējus, interesēs taču
būtu, lai šie cilvēki iekļaujas vietējā sabiedrībā. Un tas ir ne tikai drošības
jautājums, par ko terorisma kontekstā pēdējā laikā daudz runājam.
Tāpēc jau būtu valstiski gudri censties uzņemt
bēgļus, kam ar mums ir vairāk kopīga, jo viņi vieglāk iekļausies. Kristiešu
integrācija būtu daudz vienkāršāka. Daudzi mūsu sadzīves principi ir cēlušies
no kristīgās idejas, pat ja ikdienā tiem nemeklējam reliģisku pamatojumu. Vienlīdzība,
kas ir mūsdienu cilvēktiesību pamatā, nāk no judeokristīgās pārliecības par cilvēka līdzību
Dievam un par to, ka ikvienā cilvēkā meklējams Kristus atspulgs, tāpēc viņš ir
vērtība. Lieldienās sarīkotiais kristiešu slaktiņš Pakistānā liecina, ka
Tuvajos austrumos, Ziemeļāfrikā un citur notiek kristiešu genocīds. Viņiem
reāli nav citur kur glābties kā tikai Eiropā. Diemžēl sarunā Saeimas komisijā mudinājumu
pēc iespējas uzņemt kristiešus bez lielām runām noslaucīja no galda, jo
Latvijas valsts nevarot šķirot cilvēkus. Rīkoties saprātīgi un rīkoties
politkorekti bieži nav savienojamas lietas.
Bet veidojas tāda kā nemitīga kauja pašu mājās starp
pilnīgiem kristietības noliedzējiem, kas iestājas arī pret Lieldienu un
Ziemassvētku svinēšanu, un kristīgās tradīcijas aizstāvjiem. Rezultātā mēs vēl
vairāk sevi novājinām.
Tverot plašāk, tā ir pretruna starp konservatīvi
domājošo sabiedrības daļu un, teiksim, progresistiem. Ne vieni, ne otri nedomā
ļaunu. Tie ir divi pasaules redzējumi. Konservatīvie cenšas saglabāt to, kas
pagātnē nesis svētību. Tās ir vērtības, ko pieskaita kristīgajām taču arī
tādas, kā piemēram, tauta, nacionāla valsts. Progresisti ir ieraudzījuši
pilnīgi jaunu modeli nākotnes sabiedrībai un aizrautīgi to būvē. Es kā
konservatīvs pilsonis viņiem liekos reakcionārs sprungulis progresa spieķos,
bet man viņu modelis šķiet izdomāta konstrukcija, kas nevadās no pieredzes,
realitātes un veselā saprāta. Fronte tēva pagalmā nāciju, protams, dara
ievainojamāku sadursmē ar citādu civilizāciju.
Tas izskatās pēc totāla savas sabiedrības iznīcināšanas ceļa, jo īpaši
situācijā, ja masveidā ieceļo cilvēki, kuri stingri respektē tradīcijas,
dzimumu atšķirības. Tas ir ceļš uz to, lai pēc gadiem 50 šeit būtu islāma
valsts, kā teica Roberts Klimovičs.
Atšķirība starp sabiedrības modeli, kādu imigranti pazina
pirms ierašanās, un to, ko viņi atrod Rietumeiropā un Ziemeļvalstīs, ir milzīga.
Pat daudzi rietumnieki vairs nesaprot, kurp viņu sabiedrība dodas. Piemēram,
ASV skola pēc skolas, pašvaldība pēc pašvaldības izdod noteikumus, ka ir jādod
brīva pieeja meiteņu tualetēm un dušām puišiem, kuri vienkārši pasaka, ka viņi
ir meitenes. Atsevišķas labierīcības nedrīkst ierādīt. Pat aizkaru nedrīkst
pielikt. Kādreiz feministes teica, ka par meiteni piedzimst, bet par sievieti
kļūst, jo sabiedrība viņai uzspiež dzimuma lomu. Tagad vairs nepiedzimst, tagad
arī bioloģija vairs neskaitās. Prominentas feministes nu netoleranti protestē,
ka nepietiek vīrietim nogriezt orgānus un uzlikt parūku, lai viņš būtu sieviete.
Taču viņās neklausās, viņas ir pagātne. Karavāna dodas tālāk un nepaliks
Amerikā, bet būs pie mums ātrāk, nekā domājam. Pirmie kamieļi ar Kārļu un
Karlīnu grāmatiņām jau ir ieradušies. Ja paši rietumnieki to nespēj sagremot,
ko var prasīt no ieceļotājiem? Vērtību sadursme
ir neizbēgama un varam sev pajautāt, vai šīs vērtības tā iedvesmo, lai par tām
cīnītos? Turklāt, vai Rietumu sabiedrība
zina, kā cīnīties? Kad Ķelnē imigrantu pūlis uzmācās sievietēm, Nīderlandē
vīrieši uzvilka minisvārkus un izgāja atbalsta demonstrācijā.
To varēja saprast un tas varēja ietekmēt tikai
vietējos, nevis iebraucējus.
Kāda žurnāliste komentēja, ka vīrieši tur rīkojās kā
sievietes. Atklājās viņu apjukums identitātē un dzimumu lomās. Sievietes sāk atskārst,
ka jaunajos apstākļos viņu vīrieši nepratīs viņas aizstāvēt. Gadu desmitiem
ilgā postmodernisma un feminisma cīņa pret vīrietību nav bijusi bez panākumiem.
Pārmaiņas virza ideoloģija, kas 60., 70. gados
attīstījās intelektuāļu vidē, tai skaitā universitātēs, kur mācījās topošie
žurnālisti. Tādēļ virzība ir neticami strauja. Medijos ir daudz progresistu,
bet mediji ir spēcīgs pārliecināšanas instruments. Ja kāds pauž pretējas
idejas, tam jārēķinās ar uzbrukumiem, kas bieži ir vienkārši melnais PR,
apsaukāšana un iebiedēšana.
Tad,
atvainojiet, vienīgais, kas var vest pie prāta, ir terora akti?
Terora akti ir vēl lielāks neprāts, kas ved tikai uz
iznīcību. Es labāk izvēlos dzīvot Eiropā ar visām progresa utopijām nekā Daēš
kalifātā. Taču vai tiešām izvēle ir tikai starp galējībām? Vai normāla, dzīve ar
veselīgiem ideāliem ir kļuvusi nevajadzīga? Baznīcai pārmet, ka tā cenšas
atgriezt viduslaikus vai tamlīdzīgi. Es teiktu, ka baznīca drīzāk cenšas
saglabāt normālu dzīvi un normālas, dabiskas attiecības starp cilvēkiem. Es
nevēlos nodarboties ar vispārēju kritiku, tikai jautāju, cik utopija ir gatava reālajai
pasaulei? Terora akti pieder reālajai pasaulei tāpat kā masu migrācija. Tas
liek pārbaudīt miera laikam derīgās idejas. Vēl pirms Briseles uzbrukumiem Mosulas
arhibīskaps Amels Šimons Nona, kura bīskapiju iznīcināja Islāma valsts, rakstīja
eiropiešiem atklātā vēstulē: “Arī jums jāapdomā Tuvo austrumu pieredze. Arī jūs
esat briesmās. Jums jāpieņem cieti un drosmīgi lēmumi, kaut arī tas jums
maksātu nonākt pretrunā ar saviem principiem.” Pagaidām Eiropa tam nav gatava.
Kāda var būt
mūsu sabiedrības nākotne?
Varam paņemt kalkulatoru un parēķināt nākotnes
izredzes – latviešu pasaulē ir kāds pusotrs miljons, Latvijā palicis aptuveni
miljons. No tiem bērnu radīšanas vecumā ir ap 40%. Cik no tiem ir regulārie
bāriņtiesu klienti, kas dzīvo no pabalstiem? Mūsu baznīca daudz strādā ar sociālā
riska ģimenēm un realitāte ir labi redzama. Arī ja pieskaitām nelatviešu
minoritāti, aina būtiski neizmainās. Turklāt Latvijā ir tāda neveselīga,
nesadarbīga pretimstāvēšana starp latviešiem un nelatviešiem, kādu ne vieni, ne
otri patiesībā nevaram atļauties.
Vēl viena
iekšējā šķelšanās, kas novārdzina?
Tieši tā. Mēģināsim mazliet saprast mērogus. Uz
pasaules fona Latvijā iedzīvotāju pietiek vienai kārtīgai pilsētai. Kādi divi
miljoni. Ķīnā ir 60 miljoni pianistu. Ja mēs nespējam vienoties kopīgam darbam
savas valsts labā, tas ir fatāli. Jā, mums ir bijusi smaga, traģiska pagātne,
taču, uzturot konfrontāciju, gudri nerīkojas ne latvietis, ne nelatvietis.
Jāņem vērā arī tas, ka postmoderna Rietumu
sabiedrība ir demogrāfijai nedraudzīga vide. Laulība dekonstruēta. Ģimene
plūstoša. Aborts ir neaizskaramas cilvēktiesības. Karjera un pašrealizācija
vairāk atbalstīta nekā bērnu audzināšana. Latvijā demogrāfija ir viena no
bēdīgākajām Eiropā. Konservatīvais pilsonis par to uztraucas, bet progresists
saka – nav liela nelaime, jo pasaule jau ir pārapdzīvota, tuvajos austrumos
ģimenēs ir 8-10 bērni, bet tauta un nacionāla valsts ir novecojuši priekšstati.
Lai stāvoklis Latvijā mainītos, būtu kaut kas jāmaina dzīvesveidā, domāšanā.
Jāatgriežas pie kristīgās reliģijas, jāstiprina tradicionālas ģimenes, jāpievēršas
bērnu radīšanai un audzināšanai. Taču daudziem tas nozīmētu nonākt pretrunā ar
eiropeiskajiem progresa principiem, uz ko viņi nav gatavi. Un tā ir apzināta
izvēle.
Esam lasījuši, ka virknē terora aktu, kas pēdējā laikā notikuši
Rietumvalstīs, galvenie izpildītāji bijuši nevis no islāma valstīm ieceļojušie,
bet gan vietējie, kas pieņēmuši ticību. Tā dēvētie konvertīti.
Konvertītiem ir raksturīgi būt radikālākiem. Kad
luteriskajai ticībai pievēršas kāds, kuram tā nav paaudzēs ģimenē praktizēta,
viņam sava luteriskā identitāte jāmeklē pašam. Viņš ņem un lasa reformācijas dokumentus,
kas tapa 16. gadsimtā, kad starp reformācijas piekritējiem un pretiniekiem
notika pat kari. Katoļu baznīcai tur pa laikam veltīti ļoti asi izteikumi.
Konvertīts to lasa kā svaigu tekstu un pārņem arī konfrontatīvo attieksmi, it kā
simt gadu ekumeniskā dialoga nebūtu bijis.
Pieļauju, ka ar musulmaņu radikalizēšanos ir līdzīgi. Ekstrēmisti bieži
nāk no imigrantiem otrajā, trešajā paaudzē. Iepriekš dzīvojuši pasaulīgu dzīvi,
bet pievērsušies ticībai viņi iet pie pirmavotiem un pārnes uz mūsdienām
attieksmes no 7. gadsimta Muhameda kariem, izlaižot iepriekšējo paaudžu eirointegrācijas
procesu. Starp citu, tas parāda, cik riskanta ir vēlme izskaust kristīgo
audzināšanu skolās, bet ģimenēs vecākiem sacīt – lai mans bērns pats izvēlas,
kad izaugs. Vienmēr būs jaunieši, kas meklēs Dievu. Ja nebūs reliģiskās
tradīcijas, viņi kļūs par konvertītiem.
Pirms šīs intervijas mēs abi piedalījāmies Latvijas
Radio 4 raidījumā Darbojošās personas. Tur minējāt, ka migrācijas spiediens un
pēdējā laika dramatiskie notikumi arī Eiropas līderiem tomēr likuši domāt par
mūsu kopīgo kristīgo identitāti.
Jā, retorika ir nedaudz mainījusies. Politiķi sākuši
runāt par kristīgo Eiropu, par savu valstu kristīgo identitāti. Citas
vienojošas pozitīvās idejas jau nav. Deivids Kamerons televīzijas uzrunā teica,
ka briti respektē piederību katrai vai nevienai reliģijai, taču Lielbritānija
ir kristīga valsts. Pēc kristiešu slaktiņa Lahorā viņš aicināja visu ticību
britus celties aizstāvēt kristīgās vērtības. Šajā ziņā svarīga bija mūsu
Satversmes Preambulas pieņemšana, kur kristīgā ticība ir nosaukta par vienu no
valsts identitātes avotiem. Vismaz kaut kā esam sevi definējuši.
Tas jo īpaši būtiski, ņemot vērā šābrīža jauno
realitāti – masveida imigrāciju no Tuvajiem Austrumiem, Ziemeļāfrikas.
Mēdz atgādināt, ka viens no kristietības principiem ir
pieņemt svešinieku. Tā ir taisnība. Bībelē ir priekšraksti, kā attiekties pret
svešinieku. Viņu nedrīkst aplaupīt, apspiest, darīt pāri. Nenopļaut tīruma
stūrus, lai svešinieks varētu salsasīt vārpas. Parasti tie bija ceļinieki vai
tirgotāji, kas apmetās starp israēliešiem.
Runa ir par atsevišķiem cilvēkiem, nevis, kā tiek
lēsts, pat līdz simts miljoniem, kas gaida, kad varētu pārvietoties uz Eiropu.
Tās varēja būt arī lielākas grupas – ģimenes,
saimes. Bībelē teikts, ka svešiniekiem, kas ieradās, nebija jāpāriet Mozus
ticībā, taču viņi nedrīkstēja upurēt citiem dieviem un viņiem bija jāievēro
sabats. Mūsdienu valodā, iebraucējiem
bija jāievēro vietējie likumi, dzīves kārtība, tradīcijas. Vajadzētu tikai
pašiem būt skaidrībā, kādas tās mums ir.
Mēs mierinām sevi ar domu, ka uz tik aukstu un
nabadzīgu valsti jau nebrauks, gluži kā paši gribēdami, lai Latvija vienmēr
būtu tik atpalikusi.
Un tomēr mēs dzīvojam brīnišķīgā zemē, kas ir
auglīga, bagāta ar resursiem, kaut ne ar naftu. Teritorija ir lielāka nekā
Šveicei, Nīderlandei, Beļģijai vai Dānijai,
taču vienlaikus arī vismazāk apdzīvotā Eiropā, – cik ilgi tā stāvēs tukša pārapdzīvotā
pasaulē, kā jums šķiet?...
Abonēt:
Ziņas komentāri (Atom)
Pilnīgi nepiekrītu Vanaga kunga izdomātajam apgalvojumam, ka demokrātija sakņojas "jūdeo-kristīgajā" tradīcijā! Demokrātija sakņojas pagāniskajā Eiropā. To māca jau pamatskolā... Bet laikam ar šādiem jautājumiem kristiešiem ir trakāk nekā "progresistiem" ar dzimumjautājumiem...
AtbildētDzēstJums taisnība, "demokrātija" vietā man drīzāk vajadzēja teikt "cilvēktiesības". Demokrātiskajai Eiropai saknes meklējamas arī grieķu filozofijā un politiskajā iekārtā, un romiešu tiesībās.
DzēstPaldies par aizrādījumu, izlaboju tekstā "demokrātiju" uz cilvēktiesībām.
Dzēst