Iesākumā
bija Vārds, un Vārds bija pie Dieva, un Vārds bija Dievs. Viņš
bija iesākumā pie Dieva. Viss ir radies caur viņu, un nekas, kas
ir radies, nav radīts bez viņa. Viņā bija dzīvība, un dzīvība
bija cilvēku gaisma. (Jņ. 1:1-4)
Latvijas Republikas 95.
gadadienas svētkos saņēmu skaistu apsveikumu ar Laimoņa
Vāczemnieka dzeju. Ar to gribu sveicināt arī jūs:
Mums ticis viszilākais
ezers
Un rudākais rudzu lauks
Visbaltākā bērzu birze
Vismelnākais rupjmaizes
klaips
Un tieši Latvijai ticis
Vissvētākais debesu
jums
Jo savu visskaistāko
zemi
Dievs ir atdevis mums
No kā sākās zemes
skaistums? No Radītāja domas, no Dieva sapņa par to, kāda būs
zeme pasaules ziemeļaustrumos:
- ar laipnu un mīlīgu
dabu
- ar tautu, kas runā
tādā valodā
- sacer tādu dzeju un
dzied tādas dziesmas
- auž tieši tādas
jostas un dezina tieši tādas krūzes un svečturus
- tauta, kam būs
karavīri, kas spēj izcīnīt brīvību
- zinātnieki, kas ies
pētnieciskās domas priekšgalā
- mākslinieki, ko
apbrīnos pasaulē
Viss sākās no Radītāja
vārda: „Lai top!“ Iesākumā vienmēr ir doma. Iesākumā
vienmēr ir Vārds.
Gadadienas ir labas
dienas, lai domātu. Latvijas 95. gadadienā ir labi apdomāt
Vai mums ir bijis „Zelta
laikmets“? Par tādu bieži daudzina „Ulmaņlaikus“, ar to
parasti saprotot visu Latvijas brīvvalsti starp pasaules kariem.
Kādēļ tā palikusi tādā atmiņā? Vai nevienu nespieda
trūkums? Vai nebija kredītu,
bezdarba un bankrotu? Vai visiem bija
cienīgi darba apstākļi un medicīniskā aprūpe? Vai visi baudīja
cilvēktiesības un brīvības? Un vai visi vadītāji
bija pelnījuši cieņu un mīlestību? Vai arī tā bija cilvēku
sajūsma par savu valsti, cerība uz nākotnes iespējām un cilvēku
nesagandētā spēja par to priecāties, kas laikmetam piešķīra
zeltījumu?
Es to nezinu. Mana
paaudze nāk no cita, no okupācijas laika, kad pārsvarā visiem
bija darbs un bezmaksas skola
un medicīna. Pārsvarā visi
varēja samaksāt par ēdienu un mājokli Tad kādēļ šos laikus
pieminam kā posta laikus? Vai ne tādēļ, ka
tas bija laiks bez citas cerības, kā komunisma rēgs, kas,
paldies Dievam, klīda neaizsniedzamā nākotnē? Vai ne tādēļ, ka
mēs apzinājāmies, ka Latvija ir iznīcināta fiziski un tiek
darīts viss, lai to apmelotu un izdzēstu arī atmiņā? Vai ne tādēļ, ka
bija dabiski sargāties atklāt savas domas pat draugu un radu
klātbūtnē, jo sienām bija ausis un patiesības sekas bija
cietums? Vai ne tādēļ, ka,
vakaram tumstot, pludmale tika uzecēta un katru, kas uzkāpa uz
svītrām, ķēra ar suņiem un lamām padomju valodā? Vai ne tādēļ, ka
bija tik rūgti klusējot norīt ikdienas mediju devu par savu
laimi, zinot, ka tie ir meli no pirmā vārda līdz pēdējam? Un vai tas viss neliecina, ka gars ir tas, kas piešķir vērtību maizei, un brīvība
piešķir vērtību darbam un pajumtei? Lietas ir tveramas
salīdzinājumā un varbūt tieši okupācijas laika pieredze vairāk
nekā „Ulmaņlaiku“ ideālā pilnība liek mums tos pielīdzināt
zelta laikmetam? Ja lietas ir tveramas
salīdzinājumā, tad apdoma par to, kas mēs bijām, var palīdzēt
mums objektīvāk palūkoties uz to, kas esam un kas mums ir.
Raugoties no turienes, no kurienes nākam, mūsu sasniegtais liekas
pilnīgi neticams: Latvija Eiropas
savienībā? Latvija ir NATO
dalībvalsts? Ne tikai mēs paši
nevarējām to cerēt, bet tam neticēja pat labvēlīgākie draugi
rietumos. Taču mēs pat esam
Šengenas zonas valsts un varam ne tikai naktī staigāt pa
pludmali. Mēs varam iekāpt mašīnā un, pasi no kabatas
neizvelkot, aizbraukt līdz Itālijai. Nupat mēs būsim
arī Eiro zonā, tātad esam spējuši izpildīt smagus un
žņaudzošus kritērijus labāk nekā vecā Eiropa.
Mūsu sabiedrībā to
vērtē dažādi. Kāds prātīgi atzīmē, ka, ja Dievs mūs
nesargās, tad arī NATO neizglābs. Cits ne bez pamata teiks, ka
Eiropas Savienības vārdā ne tikai būvē ceļus, bet arī noārda
mūsu vērtības. Vēl kāds sacīs, ka ieviest eiro nozīmē atdot
Latvijas suverenitāti. Katrai no šīm tēzēm pat savējo vidū ir
atbalstītāji un pretinieki. Tomēr tajā visā nenoliedzami ir
viena labā ziņa:
- mēs protam spraust
lielus mērķus,
- un mēs, Latvijas
valsts un tās tauta, arī spējam tos īstenot.
Mēs spējam paveikt
neticamo un mēs esam to paveikuši. Ko tālāk? Eiropā esam, NATO
arī. Māstrihtas
kritērijus esam izpildījuši. Budžetu esam
konsolidējuši. Eiro ieviesuši. Ko nu? Vai ir vēl kas
atlicis darāms? Gribētos cerēt, ka tagad, kad visi šie lielie
plāni ir piepildīti, nav vairs atlicis neviens, kas būtu jāizsaka
šādiem vārdiem. Gribētos cerēt, ka nākošos plānus mēs
izteiksim citos vārdos. Jo viss taču sākas no vārda, no domas. Piemēram, sasniegt, lai
vecākā gadagājuma cilvēku jūtas droši par mūža nogali un lai
pirmspensijas vecumā svešzemju bankas speciālistam nebūtu viņiem
jāsaka: "Aizmirstiet par
pensiju, par ko visu mūžu esat nodokļus maksājuši, bet gādājiet vairāk
bērnu, lai tie jūs vecumā uztur!" Vai, piemēram, panākt,
lai jaunieši savas nākotnes cerības saista ar Latviju, ar tās
mūsdienīgo, nacionālo izglītības sistēmu, ar tās zinātnes
potenciālu un uzņēmējdarbības iespējām. Vai arī panākt, lai
lauku iedzīvotāji justu tādas iespējas, ka neplūstu uz pilsētu,
bieži vien svešā valstī.
Pavisam noteikti šie nav
profesionāli formulējumi un droši vien šie mērķi ir bijuši
prātā arī līdz šim, un tomēr šķiet svarīgi, lai mūsu valsts
jaunajos plānos kā mērķis vārdā tiktu saukta nevis Māstrihta,
bet Latvija. Nevis kritēriji un
procenti, bet tauta. Nevis valūtas
nosaukums, bet cilvēki. Tūlīt aiz svētā
sakramenta līdzcilvēks, tuvākais ir vissvētākā lieta, ko Dievs
ir licis mūsu priekšā. Ir svarīgi to pateikt mūsu
vīzijā, uzrakstīt mūsu plānos, jo doma un vārds ir visa sākumā.
Varbūt tas liekas utopiski, taču mēs jau esam pierādījuši, ka
protam spraust lielus mērķus un tos arī īstenot. Kādēļ lai
mums neizdotos arī tagad?
Himna, ko tauta svētkos
dzied Dievam par Latvijas valsti, ir „Dievs, svētī Latviju“. Tā
ir skaista himna un to nevajag mainīt. Tomēr man šķiet, ka ikdienā Latvijas ļaudis savai valstij dzied: „Esi man tā,
lai es jūtu, cik ļoti to vajag tev.“ Jā, mums ļoti
vajag savu valsti, tikai šai atziņai bieži vēl jānokāpj no
prāta sirdī. Lai mēs jūtam savu valsti. Lai justu valsti par savu, ir jājūt, ka esam tai vajadzīgi. Lūk, mērķis, ko
patiesi ir vērts spraust un piepildīt. Sevišķi, ja palūkojamies
kur esam un salīdzinām ar to, kur sākām. Mums taču ir brīva,
demokrātiska valsts. Mums ir brīvas vēlēšanas,
par kādām nevarējām sapņot. Nav vairs klāt
svešzemju karaspēka. Turklāt „savu
visskaistāko zemi Dievs ir atdevis mums“. Tad kādēļ lai mums
neizdotos? Kas mums traucē?
Raugoties uz priekšu, uz to, kas
varam būt – kādēļ gan nepasapņot? Gribas Latvijas nākotni
līdzībā iztēloties kā leduskalnu okeānā, kas paceļas virs
ūdeņiem kā balta, mirdzoša virsotne, tik skaista, ka tūristi
lielos kuģos brauc to apskatīt. Kā daždien mūsu sirmo Rīgu.
Taču baltā, skaistā virsotne var pacelties un mirdzēt, pateicoties
7/10 apjoma, kas ir zem ūdens virsmas un notur virsotni pāri
melnajām dzīlēm.
Latvijas valsts esam mēs
un katrā no mums ir melnas, tumšas dzīles. Kā teica kāds mans
amata brālis mācītājs: „Nav neviena grēka, ko es zināmos
apstākļos nespētu izdarīt.“ Apustulis Pāvils arī saka: „Visi
ir grēkojuši un visiem trūkst dievišķās godības.“ Un
viņam ir taisnība. Mēs esam grēkojuši. Grēks izpostīja Ēdeni
un posta Latviju. Kā gan lai mēs noturamies virs ūdens kā balta
virsotne? Kas ļauj mums nenogrimt mūsu tumšajās dzīlēs? Tās 7/10 ir vērtības,
kas mums ir dārgas. Mūsu impulsi un vēlmes, kas sākas tumšajās
dzīlēs, nonākot līdz izpausmei, tas ir - līdz rīcībai, būs balti un celsmīgi, tikai izejot un attīroties cauri vērtību slāņiem. Tas ir tik saprotami,
ka pat katrs uzņēmums, kas sevi ciena, cenšas formulēt savas
vērtības.
Kādas ir mūsu valsts,
mūsu nācijas vērtības, kas mums ir dārgas? Apustulis Pāvils
māca: „Domājiet par visu, kas patiess, godājams, taisns un
šķīsts, kas ir pievilcīgs un apbrīnojams, kas saistīts ar
tikumu un ir slavējams.“ (Fil.4:8) Kāda skaista un pareiza pamācība! Taču
ir vismaz divas problēmas. Pirmā – vai kāds var
pateikt, kas tieši mūsu valstī ir patiess? Kas ir godājams? Kas ir taisns un šķīsts? Kas ir tikumisks un
slavējams? Nāciju dara kopīgas
vērtības. Vai mums tādas ir? Tāpat jau nav viegli sevi pakārtot
vispārības vērtībām, bet, ja tās nav pat īsti zināmas, ko tad? Arī Dievs pasaules radīšanu sāka no vārda. Vai mums nevajadzētu
nosaukt vārdā savas vienojošās vērtības?
Tam ir tiešs sakars ar
patriotismu, ko cenšamies audzināt bērnos. Filmā, kur Arnolds
Švarcenegers tēlo bērnudārza audzinātāju, ir moments, kur
bērni, saģērbušies pēc Ābrahāma Linkolna, cits pēc cita runā
– nezinu tieši, kas tas par tekstu – bet sauc vārdā
vērtības, kas ir amerikāņu nācijas pamatos. Ko mūsu bērni varētu
sacīt par savas nācijas pamatvērtībām? Vai tās ir kaut kur
rakstītas? Kur būtu loģiskākā vieta, kur tās ierakstīt –
visiem zināmas, visiem pieejamas, kur var tajās palūkoties kā
spogulī un pavaicāt, vai tas, ko es nupat taisos darīt, saskan ar
manas valsts vērtībām? Kur tām vajadzētu atrasties?
Diskutējot par
Satversmes preambulu, pat savējo starpā ir dažādas domas. Vajag
tādu? Varbūt nevajag? Īstenībā tas nav pārāk sarežģīts
jautājums. Vajag tikai izdomāt, vai ir kaut kāds latviskums vai
„latvijiskums“, kas mūsu valsti dara savdabīgu, atšķirīgu
Eiropas kontekstā, un vai gribam to nākotnē saglabāt. Ja nekā tāda nav, tad
varbūt pat labāk iekust eiropeiskajā un kosmopolitiskajā straumē.
Arī ar patriotisma mācīšanu nebūs jāsaspringst. Nav citas
piederības, kā tā, ka es piederu pats sev? Nav citu vērtību,
kā tās, kuras nosaku sev pats? Nav citas
identitātes, kā globalizētā civilizācija? Šo visu jauns cilvēks
viegli uzsūc arī bez mācīšanas. Atliek vēl iedvest, ka viņam nav tradīcijas, nav reliģijas, nav dzimuma, tikai dzimte... Es esmu viss visā...
Tas nav pārāk grūti. Un tad, protams, arī preambulu nevajag.
Ja tomēr ir kaut kas
latvisks vai īpati „latvijisks“, ko mēs gribētu saglabāt, tad
šīs vērtības labāk vajag uzrakstīt un nosaukt vārdā, jo sen
vairs nav tas laiks, kad tās visiem ir pašas par sevi saprotamas. Ko tajās rakstīt, varētu būt pati
nozīmīgākā diskusija mūsu sabiedrībā, taču dažas lietas par
to var pateikt tūlīt:
1. Tajā būtu jāraksta nevis tas,
kas ir politkorekti, bet tas, kas ir patiesība. Piemēram, tā ir
patiesība, ka Latvijas Valsts un nācijas pamatos ir likta latviskā
dzīves ziņa un kristīgās ticības vērtības. Tā vienkārši ir
patiesība, bez kuras nav 18. novembra republikas, jo tai bija ne
tikai juridiskā, bet arī garīgā un kultūras dimensija.
2. Ir jāņem vērā, kaut prātā
pieminot, ka par Latvijas valsti daudzi atdeva dzīvības. Tās
nedrīkst vienkārši izmest pār bortu. Vai tas, ko gribam redzēt
savu vērtību apliecinājumā, ir tas, par ko mūsu tēvi un
vectēvi atdeva dzīvību? To vajag pieminēt sevišķi tādēļ, ka
mums, ja vispār ceram uz kādu nākotni, ir tūlīt pat jābeidz
ņirgāties par savu valsti! Ja ne pašu inteliģences dēļ, tad
kaut vai pieminot par Latviju kritušos, necelsies roka internetā
uzklabināt dzimtajā latviešu valodā: „Muļķu zeme Latvānija“.
Varbūt tad katras nozares pārstāvim, cīnoties par tās
interesēm, neliksies piedienīgi daudzināt un kultivēt, ka
„atliek tikai braukt prom“. No vārda viss sākas...
Pavisam nesen es apmeklēju
Latviešus Īrijā. Laikam tā bija pirmā reize, kad jutos skumji,
redzot baznīcā tik daudz bērnu. Tie bija jauki bērni, bet Īrijas
bērni, varbūt jau pat īru, ne latviešu bērni. Kur taču Latvijai
bērnu tik ļoti trūkst...
Esmu tālu no uzskata, ka tie, kas
aizbrauc, ir nodevēji. Daudziem nebija lielas izvēles. Taču arī
aizbraukt var dažādi. Filmā „Rīgas sargi“ Mārtiņš
aizbrauca līdz pat Vladivostokai, lai reiz varētu aizstāvēt Rīgu
un Latvijas valsti. Cik ļoti tas atšķiras no ganuzēna
bravūras, ko bieži redz internetā: „Jūs, muļķīši, vergojat
Latvijā, kamēr es esmu vīrs Anglijā!“ Apstākļi var piespiest
latvieti aizbraukt, taču ne kā caur triumfa arku, bet ar apņemšanos
arī svešumā audzināt bērnus ar Latviju sirdī. Lai viņi reiz
būtu resurss tēvzemei. Tas ir brīnums, ko paveica latviešu trimda
pēc 2. pasaules kara. Par Latviju ir izliets daudz asiņu un Brāļu
kapi un daudzās kritušo piemiņas plāksnes dievnamos ir spogulis,
kur ielūkoties – vai lēmums, ko grasos pieņemt, vai solis, ko
taisos spert, ir radniecīgs tam , ko darīja tēvi, kad nolika galvu
par Latviju. Jo tā ir mana klusā cīņa par savu valsti.
Trešais, ko nedrīkstētu aizmirst –
mēs, latvieši, neesam Latvijā vieni. Un es ar to nedomāju svešās dzīvības formas, kam Latvijas karogs ir „figņa“, kur nošņaukt
degunu. Latvijā ir daudz gudru, strādīgu, inteliģentu krievu,
baltkrievu, armēņu, baškīru un citu tautu piederīgo, kam Latvija
tāpat ir dārga dzimtene un ar kuriem kopā var un arī vajadzēs
raudzīties, kāda balta virsotne mēs varam būt. Ja arī pēc 20 neatkarības gadiem ir
jūtams kāds saspīlējums, tad saprātīgiem cilvēkiem konflikts
ir iespēja attīstīties un šķīstīties, nevis tajā kavēties.
Nākotnes pamatos jāmeklē vērtības, ap kurām mēs varētu
pulcēties kopā. Tas šobrīd var šķist utopiski, taču mēs esam valsts,
kas, ja reiz mērķi ir saukusi vārdā, to spēj arī piepildīt.
Ja pirmā problēma ar apustuļa padomu
bija – saprast, kas tad Latvijas Republikā ir patiess, taisnīgs,
godājams un tikumisks, tad otra problēma ir piedabūt sevi par to
domāt. Pat ja mūsu vērtības būtu skaidri
aprakstītas visstiprākajos dokumentos – kā lai pakļaujam tām
savas domas, savu gribu, savu sirdi? Kā jūgsi, tā brauksi, un ko
domāsi, to arī darīsi. Latviju, tāpat kā Ēdeni, ir postījis tas,
ka cilvēku domas un vēlmes ir bijušas pavisam kur citur. Tādēļ
grēks ir ne mazāk valstiska problēma kā banku krīze. Faktiski
otrā pat izriet no pirmās. Kur ir risinājums?
Un atkal – iesākumā bija Vārds.
Dievs radīja pasauli ar vārdu. Un, kad Dievs redzēja, kā grēks
posta pasauli un arī viņa visskaistāko zemi, tas pats radošais
Vārds tapa miesa un mājoja mūsu vidū. Kristus nāca pasaulē, lai atrisinātu
grēka problēmu. Viņš vienīgais to spēja. Viņš ne tikai mācīja
par to, kas ir tikumisks un taisns, viņš arī nodzīvoja
nevainojami bezgrēcīgu dzīvi, un ar savu nepelnīto nāvi izpirka
mūsu grēkus pie krusta. Tiem, kas ticībā nāk pie viņa, Kristus
dāvā piedošanu un dod iespēju un vēlēšanos sākt no jauna. „Jo
tā Dievs pasauli mīlēja, ka deva tai savu vienpiedzimušo Dēlu,
lai neviens, kas viņam tic nepazustu, bet dabūtu mūžīgo
dzīvību.“
Ne kāda kristīgā ideja vai princips,
bet dzīve ar viņu, sastapšanās ar viņu ikdienā, un galu galā –
mīlestība uz viņu ir tā, kas dod gan svētīgas bēdas par
grēkiem, gan arī vēlēšanos un spēku labot savu dzīvi. Tas
savelk kopā visu līdz šim runāto. Tādēļ Kristus nākšana, Vārdam
topot par miesu un mājojot starp mums, Latvijai ir ne mazāk svarīga
par atmodu vai brīvības cīņām. „Viņā bija dzīvība un
dzīvība bija cilvēku gaisma“, rakstīts evaņģēlijā.
Ģeniālais rakstnieks Klaivs Steiplzs Lūiss teica: „Es ticu kristietībai
tāpat kā tam, ka saule ir uzlēkusi. Ne tādēļ vien, ka varu to
redzēt, bet arī tādēļ, ka, pateicoties tai, es varu redzēt visu
citu.“
„Savu visskaistāko
zemi Dievs ir atdevis mums...“ Reizēm vajag lielu mīlestību, lai
redzētu skaistumu 95 gadus vecā sejā, kas glabā ne tikai laimes
brīžu, bet arī sūru pārbaudījumu pēdas. Lai Kristus gaismā
mēs tomēr redzam, ka Latvija ir Dieva visskaistākā zeme, lai
novērtējam tās iespējas un spraužam Dieva iedvesmotus mērķus,
kas mēs varam nākotnē būt. Lai Kristus gaismā redzam savus
tuvākos Dieva acīs svētus kā sakraments un kopā ar viņiem šos
mērķus piepildām. Mazliet lokalizējot
Kristus vārdus - viņš teica: „Es esmu Latvijas gaisma. Kas man
seko, tas patiesi nestaigās tumsībā, bet tam būs dzīvības
gaisma.“
Rādi, Kungs, mums Tavu
ceļu un liec mums gribēt pa to iet!
Amen
Paldies, Jāni! Tā ir īpaša Dieva dāvana - spēt iemiesot vārdos tūkstošu tūkstošu domas ... Varu parakstīties zem katra Tava vārda!
AtbildētDzēst