otrdiena, 2014. gada 18. februāris
Pēc
tam, kad 9. februārī archibīskaps Elmārs E. Rozītis Rīgā ordinēja mācītājas
amatā Ievu Puriņu, esmu saņēmis gan mutiskus, gan rakstītus jautājumus, kādēļ
patiešām sievietes nevarētu ordinēt? Kad otrdienas vakara raidījumā „Monopola
viesis“ man šo jautājumu uzdeva ar radio starpniecību, sapratu, ka man ir
pienākums jautātājiem atbildēt.
Nopietniem
interesentiem parasti iesaku izlasīt Manfrēda Haukes disertāciju „Die
Problematik um das Frauenpriestertum vor dem Hintergrund der Schöpfungs- und
Erlösungsordnung“, kas angļu valodā izdota ar nosaukumu „Women
In The Priesthood“. Vienā īsā rakstā nevar sniegt izsmeļošu paskaidrojumu par visai plašo tematu. Tomēr
šoreiz gribu tādu piedāvāt. To ir sagatavojis agrākais Misūri Sinodes Luterāņu
Baznīcas prezidents Alvins L. Barijs. Misūri Sinode ir pazīstama ne tikai ar
savu stingro turēšanos pie Bībeles, bet arī ar nelokāmo uzticību luteriskajai
mācībai. Tā ir viena no daudzmiljonu
luterāņu baznīcām, kas nav ielaidusies viena dzimuma pāru laulāšanā un
tamlīdzīgās mūsdienu negantībās. Tādēļ tieši luterāņiem ir visvairāk vērts tajā
ieklausīties.
Sveicieni jums mūsu Kunga
Jēzus Kristus vārdā! Daudzas denominācijas ordinē sievietes
mācītāja amatam, pat dažas luterāņu baznīcas. Ir svarīgi, lai luterāņi spētu
sniegt laipnu atbildi tiem, kas varētu uzdot jautājumus par mūsu nostāju. Mums
ir iespēja runāt patiesību mīlestībā.
Ko Dievs saka par
sievietēm, kas kalpo mācītāja amatā?
Kungs
mums caur savu vārdu māca, ka sievietēm nav uzdota atbildība kalpot baznīcā par
mācītājām. Mēs to lasām sekojošos paziņojumos:
„Kā tas parasts visās
svēto draudzēs, sievas lai draudzē klusē, jo viņām nav ļauts runāt, bet lai
viņas paliek bauslības noteiktajā paklausībā. Bet, ja viņas grib ko mācīties,
lai izjautā mājās savus vīrus, jo sievai ir apkaunojoši runāt draudzē. Ja kāds
domā, ka viņš ir pravietis vai apveltīts ar Gara dāvanām, lai atzīst to, ko es
jums rakstu, jo tā ir Kunga pavēle. Bet, ja kāds to neatzīst, viņš pats paliek
neatzīts.“ (1.Kor 14:33-34,37)
„Tad nu es gribu, lai
vīri lūdz Dievu katrā vietā, paceldami svētas rokas bez dusmām un šaubām. Sieva
lai klusībā mācās visā padevībā; taču mācīt es sievai nepieļauju, nedz valdīt
pār vīru, bet viņai jāturas klusībā.“ (1.Tim 2:8,11-12)
„Bīskapam ir jābūt bez
vainas, vienas sievas vīram...“ (1.Tim 3:2)
„Es tevi atstāju Krētā,
lai tu nokārtotu atlikušās lietas un ik pilsētā ieceltu presbiterus – kā es tev
to pavēlēju – tam jābūt nevainojamam, vienas sievas vīram...“ (Tit 1:5-6)
Dievs
savai Baznīcai ir devis daudz dāvanu. Starp tām ir publiskas, pastorālas
kalpošanas amata dāvana. Mēs pieņemam to, ko Dievs dod un tā, kā Viņš to ir
devis. Mēs nesakām Dievam, ka viņa dāvana mums nav pietiekami laba, vai ka mums
nepatīk forma, kādā viņš to mums ir devis. Mēs ar pateicību pieņemam Dieva
dāvanas tā, kā Viņš tās dod. Mēs priecājamies par iespējām, ko Dievs mums ir
devis, kā viņš ir atbrīvojis cilvēkus Viņam kalpot baznīcā un ikdienas dzīvē.
Baznīca, kas grib būt uzticīga Dieva vārdam, nevar pieļaut sieviešu ordinēšanu
mācītāja amatā.
Bībele saka, ka mēs
visi esam viens Kristū. Vai šie vārdi
nenozīmē, ka sievietes var kalpot par mācītājām?
Ir
tādas baznīcas, kas domā, ka Sv. Pāvila vārdi vēstulē Galatiešiem 3:28 pilnvaro
sievietes būt par mācītājām: „Tur nav ne jūda, ne grieķa, tur nav ne verga, ne
brīvā, tur nav ne vīrieša, ne sievietes – jūs visi esat viens Jēzū Kristū.“
Taču šis pants nemāca, ka starp šīm dažādajām grupām nav atšķirības. Tas māca
vienlīdzību pestīšanā, kas visiem kristiešiem ir Jēzū Kristū, mūsu Kungā.
Pāvils grib, lai mēs zinātu, ka visi cilvēki ir vienlīdz grēcīgi un vienlīdz
izglābti ar Dieva darbu Jēzū Kristū. Gal 3:28 nav pretrunā un neapgāž Pāvila
teikto citās vietās. Šī Rakstu vieta nerunā par sieviešu ordinācijas jautājumu.
Tā runā par vienlīdzību pestīšanā Kristū, par ko mēs slavējam Trīsvienīgo
Dievu, bet tā pilnīgi noteikti nenozīmē, ka visi var kalpot par mācītājiem.
Ja vīriešiem un
sievietēm ir vienādas tiesības, kādēļ sievietes nevar būt mācītājas?
Sieviešu
ordinācija nav „cilvēktiesību jautājums“ vai „baznīcas tradīcija“, vai cilvēku
uzskati, vai paražas. Tāpat tas nav sieviešu diskriminācijas jautājums. Dažādi
sabiedrības reformētāji mūsu kultūrā grib likt mums noticēt, ka vīrieši un
sievietes ir pilnībā atvietojami savā starpā un ka viņu Dieva dotajām
atšķirībām nav vietas mūsdienu sabiedrības dzīvē šai pasaulē. Tas ne tikai runā
pretī skaidrajai dabas liecībai, tas runā pretī arī Bībelei. Bībele māca citādu
skatījumu uz Dieva radību.
Raksti
māca, ka gan vīrieši, gan sievietes ir radīti Dieva līdzībā, bet ir divi
atšķirīgi un īpaši Dieva radījumi. Mēs slavējam Dievu par gudrību, ar kādu viņš
cilvēku radīja par vīrieti un sievieti. Mēs ticam, ka Dievs ir apdāvinājis vīriešus un
sievietes ar dažādām atbildībām un pienākumiem. Piemēram, vīriešus Dievs ir
apdāvinājis būt par vīriem un tēviem, bet sievietes būt par sievām un mātēm. Tā
arī baznīcā Dievs vīriešus un sievietes ir apdāvinājis ar dažādām, savstarpēji
papildinošām kalpošanas iespējām un atbildībām.
Kāda ir vīriešu un
sieviešu loma baznīcā?
Vīrieši
un sievietes kopā kalpo savam Kungam un Glābējam Jēzum Kristum. Vīriem ir
dievišķais pienākums būt par baznīcas garīgajiem vadītājiem. Sievietes ir
aicinātas palīdzēt vīriem šai kapacitātē. To, ko mēs baznīcā darām, vada
kalpošanas attieksme, nevis prasība pēc „tiesībām“ vai dziņa valdīt vienam pār
otru. Mums ir viens Kungs un Meistars – Jēzus Kristus. Mēs kalpojam Viņam tā,
kā Viņš to vēlas.
Dievs
ir uzdevis atbildību kalpot par mācītājiem tikai atsevišķiem kvalificētiem
vīriem. Baznīca šos vīrus aicina mācītāja amatā kalpot par Jēzus Kristus, Dieva
Dēla reprezentantiem. Sievietes nav aicinātas kalpot šādā veidā tādēļ, ka
Dievs nav uzdevis šo atbildību
sievietēm.
Kādēļ
Jēzus neaicināja sievietes par apustulēm? Kādēļ Viņš caur apustuli Pāvilu
sievietēm aizliedz kalpot par mācītājām baznīcā? Mums jāatstāj atbildes Dievam.
Mēs paliekam ar to, ko Dievs mums ir devis savā vārdā. Dievs baznīcai nav devis
iespēju aicināt un ordinēt par mācītājām sievietes. Mēs godājam un respektējam
Dieva gribu šajā jautājumā un slavējam Viņu par daudzajām dāvanām, kuras Viņš
mums ir devis, ieskaitot brīnišķīgās iespējas viņam kalpot, ko viņš dod gan
vīriešiem, gan sievietēm.
Tad kādēļ dažas
baznīcas ordinē sievietes?
Kā
daudzos citos jautājumos, arī šeit atšķirības starp baznīcām ceļas no to dažādās
attieksmes pret Bībeli. Mūsu baznīca apliecina, ka Svētie Raksti ir Dieva
pilnīgā un nekļūdīgā atklāsme mums. Mēs pieņemam to, ko Dievs mums savā vārdā
ir devis. Mēs neesam brīvi neredzēt šo vārdu, ignorēt to, aizinterpretēt to
projām vai citādi neievērot to, ko Kungs ir atklājis caur apustuli Pāvilu.
Baznīcas, kas ordinē sievietes, ir izvēlējušās Pāvila rakstus uzskatīt par viņa
personīgo viedokli. Tādu nostāju ir grūti aizstāvēt, jo Sv.Pāvils vairāk nekā
vienreiz atkārto, ka viņa pozīcijašajā jautājumā nav vienkārši viņa uzskati,
bet Kunga pavēle.
Kā uzticīgi
luterāņi var atbildēt uz sieviešu ordināciju?
Pirmkārt,
mums šajā jautājumā nekad nevajadzētu kļūt agresīviem vai antagoniskiem. Tā
vietā mums vajag vienkārši runāt patiesību mīlestībā, liecinot par mūsu ticību
un saredzot tajā vēl vienu iespēju teikt: „Tā mēs ticam, mācām, apliecinām un
darām.“ Otrkārt, mums vajag būt mīlošiem un maigiem pret cilvēkiem, kuri pieder
baznīcām, kuras ordinē sievietes. Daudzos gadījumos viņi vienkārši nezina,
kādēļ tas tiek darīts. Viņiem ir sniegta nepareiza informācija un viņiem nav
skaidra Svēto Rakstu pamata, lai saprastu, kādēļ sieviešu ordinācija ir
pretrunā Dieva Vārdam. Mums viņiem šie jautājumi jāizskaidro mīlestībā, ar
laipnību un līdzcietību. Treškārt, ir svarīgi paskaidrot, kā sievietes var
kalpot baznīcā. (...) Mēs pateicamies Dievam par daudzajām svētībām un dāvanām,
kas baznīcā ienāk caur sieviešu kalpošanu. Mums jāuzsver iespējas, kādas Dievs
ir devis mums visiem, gan vīriešiem, gan sievietēm, kalpot Viņam un Viņa
valstībai.
Abonēt:
Ziņas komentāri (Atom)
vai no augstākminētajiem Bībeles citātiem izriet arī, ka būtu jāatstādina visi mācītāji, kuri šķīrušies (lai kādi cilvēciski apstākļi būtu bijuši par pamatu laulības šķiršanai)?
AtbildētDzēstkas debesīs savienots, to cilvēki un pasaule nevar un nedrīkst sķirt
DzēstTie nav īsti saistīti jautājumi. Pirmais jautājums ir par to, ko drīkst ordinēt, bet otrais (jūsējais) par to, ko iesākt ar mācītāju, kura dzīves notikumi vājina viņa kalpošanas ticamību. Pirms apmēram pieciem gadiem mūsu baznīcā ir pieņemti notiekumi, ka mācītājus, kas šķir laulību, principā atceļ no kalpošanas draudzē. Par izņēmumiem vai par to, vai viņš var kalpot citā vietā, lemj, vērtējot viņa vainu laulības iziršanā.
Dzēst